Selasa, 16 Julai 2013


RAMADHAN MEMBENTUK JATI DIRI.

Ramadhan adalah satu ruang dan peluang yang disediakan oleh Allah Taala untuk membersihkan jiwa yang kotor.Pembersihan jiwa adalah sangat penting bagi membentuk dan melahirkan jatidiri yang kental untuk berdepan dengan sebarang ujian dan cubaan yang dibentangkan oleh Allah Taala bagi menguji keimanan. Allah Taala telah memberitahu kita dalam surah al Baqarah ayat 183 bahawa puasa yang dilakukan dengan rasa ketaatan dan semata-mata untuk menuntut keredhaan Allah Taala akan melahirkan jiwa yang lebih  bertaqwa kepada Allah.Firman Allah Taala yang bermaksud:


"Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa."

Begitu juga hadith  Rasulullah SAW telah menyokong Firman Allah Taala ini

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الصِّيَامُ جُنَّةٌ وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلاَ يَرْفُثْ يَوْمَئِذٍ وَلاَ يَسْخَبْ فَإِنْ سَابَهُ أَحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ

Ertinya:

“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Puasa adalah pelindung dari neraka. Sekiranya seseorang dari kamu sedang berpuasa pada suatu hari, maka janganlah bercakap kotor dan janganlah menengking. Jika seseorang mencela atau ingin bergaduh dengannya, katakanlah: “Sesungguhnya aku berpuasa.”

(HR. al-Bukhari dan Muslim

SENDI KEKUATAN JIWA.

Menurut Imam Fathi Yakan dalam bukunya “Apa Ertinya Saya Menganut Islam “bahawa sendi kekuatan dalam memerangi nafsu itu ada dua iaitu hati dan aqal.

1.Hati:Hati akan menjadi benteng yang kuat dalam memerangi nafsu sekiranya hati itu hidup,bersih,cekal dan lembut.Allah Taala menggambarkan hati orang-orang mukmin itu menerusi firmanNya dalam surah al-Anfal ayat 2 yang bermaksud:
 
" Sesungguhnya orang-orang Yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka Yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah."

Bagaimana mengubat hati yang sakit?

Abu Ishaq Ibrahim bin Ahmad Ismail Al-Khawwash (men. 291H/904M), pernah memberi nasihat:

“Ubat hati ada lima perkara: Membaca Al Quran dengan merenungkan isi dan ertinya, berpuasa dengan mengosongkan perut, bangun malam beribadat, bermunajat/tadharru’ di waktu sahur, dan berkumpul dengan orang-orang soleh”

(dipetik dari Risalah Qushairiyah karangan Abul Qasim Abdul Karim Hawazin Al Qushairi an Naisaburi 376H-465H)

Dikatakan cuba bahawa kata-kata tersebut juga diungkapkan oleh Sunan Kalijaga yang kini dijadikan lirik lagu oleh Opick dengan judul yang sama:

Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah
Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti Alloh mencukupi

2.Aqal:Aqal adalah ciptaan Allah yang dapat melihat,mempunyai daya memahami sesuatu,mampu membezakan dan dapat menyimpan sesuatu fahaman dari ilmu-ilmu yang dipelajarinya untuk mendekatkan diri kepada Allah dan memahami keagungan Allah Taala.Aqal seperti inilah yang dimaksudkan Allah dalam firman Allah dalam surah al-Fathir ayat 28:

šÆÏBur Ĩ$¨Z9$# Å_U!#ur¤$!$#ur ÉO»yè÷RF{$#ur ì#Î=tFøƒèC ¼çmçRºuqø9r& šÏ9ºxx. 3 $yJ¯RÎ) Óy´øƒs ©!$# ô`ÏB ÍnÏŠ$t6Ïã (#às¯»yJn=ãèø9$# 3 žcÎ) ©!$# îƒÍtã îqàÿxî ÇËÑÈ  

28. Dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang Yang melata serta binatang-binatang ternak, ada Yang berlainan jenis dan warnanya? sebenarnya Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang Yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.

Rasulullah SAW berpesan kepada saidina Ali r.a dalam sabdanya yang bermaksud:

“Apabila manusia mendampingi Allah dengan melakukan berbagai amalan kebajikan maka engkau dampingilah Allah dengan aqal fikiran engkau”

 

Disediakan oleh:

Ustaz Yusmi Haniff bin Haji Ariffin al-Faruqi.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan