Rabu, 29 Julai 2009

AHLAN WASAHLAN RAMADHAN AL-MUBARAK

Firman Allah Taala yang bermaksud:"Wahai orang-orang yang beriman,taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada Ulil-Amri(orang-orang yang berkuasa)dari kalangan kamu." (Surah an-Nisa':59)

Alhamdulillah kita sedang menuju kepada bulan yang paling mulia disisi umat Islam iaitu Ramadhan al-Mubarak.Sebelum kita berada pada bulan yang penuh dengan rahmat ini,marilah kita sama-sama bermuhasabah demi untuk melihat samaada tarbiyah Ramadhan yang lalu masih utuh atau sudah luput ditelan waktu.

Mari kita menilai  diri kita:

1-Adakah kita seorang yang patuh dan taat kepada perintah Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya?

2-Adakah kita seorang yang menjunjung sunnah Rasulullah SAW dengan menghayati sirahnya dan memperkasakan suruhan dan larangan baginda?

3-Sejauhmanakah usaha kita untuk mempertingkatkan mutu iman yang tersemat di dalam diri kita?

4-Apakah sumbangan kita kepada Islam  dari segi jiwa,harta,ilmu, masa dan sebagainya bermula kita telah memahami dua kalimah syahadah yang diucapkan?

Inilah soalan-soalan yang mungkin boleh kita tanyakan kepada diri saya dan diri tuan-tuan bagi membuat penilaian terhadap tahap pencapaian kita sebagai orang Islam atau mungkin banyak lagi persoalan yang perlu kita jawab.

Para muslimin yang dirahmati Allah.

Kita terlalu suka menilai kelemahan,keburukan dan kecacatan pada diri orang lain sehingga kita sering lupa atau kadang-kadang terlupa untuk menilai diri sendiri.Jadikanlah kata-kata Saidina Umar sebagai panduan iaitu"Nilailah diri kamu sebelum diri kamu dinilai di hari kemudian."Semoga bulan Ramadhan yang bakal menjelma,akan kita sambut dengan persediaan yang mantap dari sudut spritual,mental dan fizikal.Akhir kalam,marilah kita sama-sama semarakkan bulan rahmat  yang bakal tiba ini di masjid Allah dengan menghadiri program yang telah disusun dan beri'tikaf di dalamnya.Wassalam. 

                                                                                   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan