ASSALAMUALAIKUM WRMTULLAH WBKTH.
Hadis Huzaifah r.a katanya:
Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w bersabda:
"Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah".
HATI adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan nikmat paling agung diberikan Allah sebagai titik untuk menilai keikhlasan dan ketulusan. Di hati lahirnya niat yang menjadi penentu sesuatu amalan diterima sebagai pahala atau sebaliknya.
Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik supaya tidak rosak, sakit, buta, keras dan tidak mati bagi mengelak penyakit masyarakat yang berpunca daripada hati.Sebagaimana yang telah dipesan oleh baginda Rasulullah saw bahawa hatilah yang menentukan kebaikan kepada akhlak yang ditonjolkan.Sekiranya baik,bersih dan hampir hatinya dengan Allah,maka akan lahirlah akhlak yang mahmudah tetapi sekiranya hati jahat,kotor dan jauh dengan Allah maka lahirlah sifat mazmumah.
Kerosakan pada hati membawa kepada kerosakan seluruh nilai hidup pada diri seseorang individu. Penyakit hati yang menyerang kebanyakan kita ialah penyakit fitnah, sama ada menjadi penyebar atau mudah mempercayai fitnah.
Perbuatan fitnah adalah sebahagian perbuatan mengadu-domba yang mudah menyebabkan permusuhan dua pihak yang dikaitkan dengan fitnah berkenaan.
Masyarakat yang dipenuhi budaya fitnah akan hidup dalam keadaan gawat. Sebelah pihak sibuk menyebarkan fitnah dan sebelah pihak lagi terpaksa berusaha menangkis fitnah itu.
Natijah akibat perbuatan itu boleh mencetus persengketaan dan mungkin berakhir dengan tragedi kerugian harta benda dan nyawa. Individu yang suka menyebar fitnah sentiasa mencari kejadian atau berita boleh dijadikan bahan fitnah.
Dengan sedikit maklumat, berita itu terus disebarkan melalui pelbagai saluran yang merebak dengan mudah. Berita sensasi, terutama berkaitan individu ternama dan selebriti mudah mendapat perhatian khalayak.
Justeru, Allah memberi peringatan mengenai bahaya fitnah. Firman-Nya yang bermaksud: "Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya." (Surah al-Baqarah, ayat 191)
Apabila fitnah tersebar secara berleluasa, ia bermakna nilai agama sudah musnah dalam diri seseorang atau masyarakat. Islam bertegas tidak membenarkan sebarang bentuk fitnah biarpun untuk tujuan apa sekalipun.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud:"Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah." (Hadis riwayat Muslim)
Penyebaran fitnah mudah berlaku dalam era teknologi komunikasi moden sekarang. Kemudahan khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web dan emel membolehkan penyebaran maklumat tanpa memerlukan bertemu secara berdepan, lebih mudah, cepat, meluas dan murah.
Teknologi yang sepatutnya digunakan untuk kebaikan disalahgunakan untuk menyebarkan fitnah. Penyebaran fitnah melalui SMS yang berleluasa memaksa kerajaan menetapkan peraturan semua pemilik kad prabayar didaftarkan.
Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah.
Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah.
Firman Allah bermaksud:"Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan." (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu.
Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu.
Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu.
Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.
Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud:"Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah."(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.
Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan "dengar khabar" mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar.
Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.
Imam Ghazali dalam buku "Ihya Ulumuddin" menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah.
Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud:"Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya?’ Rasulullah bersabda lanjut: “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya.†(Hadis riwayat Abu Hurairah)
Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud:"Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain." (Surah al-Hujurat, ayat 12)
Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.Perkara pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan rantaian orang yang membawa berita itu.Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.
Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu.Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah juga telah membuktikan kejatuhan empayar besar kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah.Justeru marilah kita kembali kepada landasan Islam dalam kehidupan kita berhubung sesama manusia. Ubatlah penyakit hati kita dengan memperbanyakkan taubat,menuntut ilmu agama,memperbanyakkan amal soleh dan selalu berzikir kepada Allah.Jauhilah amalan fitnah yang mampu merosakkan agama,bangsa dan negara.
Isnin, 4 April 2011
Ahad, 20 Februari 2011
FORUM "DIRIMU KEKASIH ALLAH"
Alhamdulillah...selesai sudah program Minggu Himpunan"Dirimu Kekasih Allah".Tahniah kepada semua yang terlibat menjayakan program yang penuh bermakna ini.Program yang julung kalinya diadakan di Bandar Baru Salak Tinggi ini dengan kerjasama Majis Perbandaran Sepang,Pejabat Agama Islam Daerah Sepang,Masjid Jamek Sultan Hisamudin,Persatuan Penduduk taman-taman sekitar BBST dan surau-surau sekitar BBST.Pada hemat saya program yang diisi dengan pelbagai aktiviti seperti pertandingan Perarakan MulidurRasul,pertandingan bercerita,syarahan,azan dan deklamasi sajak ini telah mampu memberi kesedaran serta keinsafan kepada penduduk tentang perjuangan Rasulullah saw dan para sahabat baginda.
Kemuncak dalam program ini iaitu Forum Perdana "Dirimu Kekasih Allah" dengan dibarisi oleh ahli panel yang hebat dan terkenal iaitu Yang Berbahagia Dato' Hassan Mahmud al-Hafiz dan Ustaz Zulkarnain Hamzah al-Hafiz telah mampu menarik ribuan ahli kariah ke masjid.Dalam forum ini,ahli panel telah menekankan betapa penting kita sebagai umat Islam hari ini berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah baginda Rasulullah saw.Punca utama keruntuhan umat Islam,kerosakan aqidah yang meruncing,keruntuhan akhlak yang membimbangkan serta perpecahan umat Islam yang menghinakan hari ini kerana kegagalan umat Islam menjadikan Rasulullah saw sebagai contoh dalam watak-watak kehidupan mereka.
Sebagaimana yang telah diutarakan oleh ustaz Zulkarnain Hamzah al Hafiz,bahawa umat Islam pada hari ini perlu ada golongan pejuang yang mendokong dan menyokong seperti pada zaman Rasulullah saw.Perlu ada golongan tua seperti Abu Bakar As-siddiq,golongan muda seperti Ali bin Abu Talib,golongan wanita seperti Siti Khadijah atau Asma' Abu Bakar,golongan orang kaya seperti Abdul Rahman bin Auf dan golongan agama seperti Abdullah bin Mas'ud.Corak penyampaian yang cukup menarik serta diselitkan dengan unsur-unsur kecindan oleh ustaz Zulkarnain dan Dato' Hassan Mahmod telah memberi keyakinan kepada saya selaku moderator pada malam itu bahawa segala yang disampaikan mampu mennyuntik semangat dan kefahaman yang jitu tentang Islam.
Marilah kita sama-sama mempertahankan Rasulullah saw dan Islam yang dibawa.Pastikanlah segala jiwa,jasad dan harta kita untuk Allah Rabbul Jalil.Pastikan setiap nafas yang disedut dan dihembus,setiap darah yang mengalir dan setiap nadi yang berdenyut untuk Islam yang tercinta dan dijunjung.Pastikanlah setiap generasi muda kita adalah askar-askar yang sedia berjihad dan syahid dijalan Allah Taala seperti kata pepatah:
"Jadilah benih yang bernas,
seribu tahun dijemur panas,
digetus digetas binatang buas,
tetap tumbuh mencetus tunas."
Semoga kita bertemu lagi dalam "Minggu Himpunan Dirimu Kekasih Allah" pada masa akan datang sekiranya diizinkan Allah.Akhirnya marilah kita kemaskan barisan jihad dengan kita hayati Firman Allah Taala yang bermaksud"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang pada jalanNya dalam satu barisan seperti satu bangunan yang kukuh"(as-Saff:4)
Kemuncak dalam program ini iaitu Forum Perdana "Dirimu Kekasih Allah" dengan dibarisi oleh ahli panel yang hebat dan terkenal iaitu Yang Berbahagia Dato' Hassan Mahmud al-Hafiz dan Ustaz Zulkarnain Hamzah al-Hafiz telah mampu menarik ribuan ahli kariah ke masjid.Dalam forum ini,ahli panel telah menekankan betapa penting kita sebagai umat Islam hari ini berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah baginda Rasulullah saw.Punca utama keruntuhan umat Islam,kerosakan aqidah yang meruncing,keruntuhan akhlak yang membimbangkan serta perpecahan umat Islam yang menghinakan hari ini kerana kegagalan umat Islam menjadikan Rasulullah saw sebagai contoh dalam watak-watak kehidupan mereka.
Sebagaimana yang telah diutarakan oleh ustaz Zulkarnain Hamzah al Hafiz,bahawa umat Islam pada hari ini perlu ada golongan pejuang yang mendokong dan menyokong seperti pada zaman Rasulullah saw.Perlu ada golongan tua seperti Abu Bakar As-siddiq,golongan muda seperti Ali bin Abu Talib,golongan wanita seperti Siti Khadijah atau Asma' Abu Bakar,golongan orang kaya seperti Abdul Rahman bin Auf dan golongan agama seperti Abdullah bin Mas'ud.Corak penyampaian yang cukup menarik serta diselitkan dengan unsur-unsur kecindan oleh ustaz Zulkarnain dan Dato' Hassan Mahmod telah memberi keyakinan kepada saya selaku moderator pada malam itu bahawa segala yang disampaikan mampu mennyuntik semangat dan kefahaman yang jitu tentang Islam.
Marilah kita sama-sama mempertahankan Rasulullah saw dan Islam yang dibawa.Pastikanlah segala jiwa,jasad dan harta kita untuk Allah Rabbul Jalil.Pastikan setiap nafas yang disedut dan dihembus,setiap darah yang mengalir dan setiap nadi yang berdenyut untuk Islam yang tercinta dan dijunjung.Pastikanlah setiap generasi muda kita adalah askar-askar yang sedia berjihad dan syahid dijalan Allah Taala seperti kata pepatah:
"Jadilah benih yang bernas,
seribu tahun dijemur panas,
digetus digetas binatang buas,
tetap tumbuh mencetus tunas."
Semoga kita bertemu lagi dalam "Minggu Himpunan Dirimu Kekasih Allah" pada masa akan datang sekiranya diizinkan Allah.Akhirnya marilah kita kemaskan barisan jihad dengan kita hayati Firman Allah Taala yang bermaksud"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang pada jalanNya dalam satu barisan seperti satu bangunan yang kukuh"(as-Saff:4)
Selasa, 8 Februari 2011
BENARKAH KITA BERJUANG?
Wahai orang yang beriman ! Apa yang telah berlaku kepada kamu ?
Apabila kamu diseru , agar turun ke medan untuk memperjuangkan agama Allah swt. tiba - tiba kamu memberatkan papan punggung kamu ke permukaan bumi [ malas ]
Kenapa jadi begitu ? adakah kerana kamu lebih sayang kepada kehidupan dunia berbanding kehidupan akhirat ?
Ketahuilah ! sesungguhnya kehidupan dunia yang kamu dambakan itu , berbanding akhirat yang telah dijanjikan oleh Allah swt. adalah sangat kecil nilainya disisi Allah swt .
Jika sekiranya kamu lengah untuk menunaikan amanah perjuangan , nescaya kamu akan diazab oleh Allah swt dengan azab yang sangat pedih .
Maksud Firman Allah swt dari surah at Taubah . Ayat : 38 - 39
Seseketika dalam mengharungi perjuangan ini , alangkah kita duduk sejenak untuk menganalisa atau bermuhasabah diri . Memandang jauh ke dalam jiwa dengan menyelaminya secara jujur dan telus terhadap diri sendiri . Lalu kita ajukan pada diri satu soalan , benarkah kita berjuang ?
Berjuang yang dimaksudkan di sini ialah bekerja gigih dengan segala upaya dan daya malah mengambil segala ruang dan peluang untuk menjulang kalimah Allah swt sehingga ia mengatasi ideologi ciptaan manusia , meskipun terpaksa berhadapan dengan tribulasi dan implikasi yang mengancam kepentingan diri .
Atas alasan dan tujuan tersebut , kita menyertai jamaah Islam ini bagi memastikan aspirasi perjuangan suci itu dapat kita laksanakan secara lebih berkesan . Persoalannya , benarkah kita berjuang ?
Benarkah kita berjuang ? , kalau hanya mengisi borang dan mendaftar diri sebagai anggota jamaah Islam tetapi gagal untuk komited [ iltizam ] dengan segala aktiviti amal jamaei yang dianjurkan oleh jamaah . Kita hanya mampu mentarbiyah tetapi tidak boleh ditarbiyah . Mampu mengarah tetapi tidak boleh diarah . Mampu menegur tetapi tidak boleh ditegur .
Benarkah kita berjuang ? , dengan hanya semata - mata kerap menghadhiri ceramah - ceramah umum tetapi liat untuk hadir dan menekuni program - program khusus seperti usrah , liqa fikri , tamrin , mukhayyam dan pelbagai aktiviti spiritual seperti qiamulail , al mathurat dan zikrullah . Program ceramah dilihat lebih penting sebab kita dapat publisiti sedang usrah ni hanya dihadhiri oleh 10 orang , tidak glamour langsung !
Benarkah kita berjuang ? , apabila kita selalu sahaja gagal melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang telah digalaskan ke atas pundak kita sebagai pimpinan jamaah walau dimana peringkat posisi kepimpinan kita . Mesyuarat sering tidak hadhir dan kalau pun hadhir hanya dengan kepala kosong . Lebih malang , ada mesyuarat dalam mesyuarat dan ada mesyuarat selepas mesyuarat .
Benarkah kita berjuang ? , sedang banyak masa kita habiskan untuk bersahaja dan mengelamun dalam mengimpi kemenangan . Hanya pandai mengomel dan mengkritik kesalahan anggota jamaah yang lain tetapi kita sendiri hanya mampu berdiri di tepian gelanggang . Kerja kita tidak beres tetapi nak ambil kerja orang lain . Kalut tidak bertempat .
Benarkah kita berjuang ? , seringkali kita mengabaikan hak ukhuwwah atau persaudaraan Islam sesama anggota . Cepat berburuk sangka malah sedikit berbeza pendapat kita terus menyerang pemikiran dan peribadinya seolah - seolah ia adalah musuh tradisi perjuangan kita . Kita rasa hanya kita sahaja yang hebat , berilmu dan berpengalaman . Pintar berhujjah dan berdebat . Kita pandang sahabat pun hanya dengan sebelah mata , penuh rasa benci . Senyum dan bersalam hanya untuk bermuka - muka .
Benarkah kita berjuang ? , suka sangat kita dedahkan rahsia jamaah . Setiap bilah dan patah perkataan yang dibincang dalam mesyuarat kita tulis dalam blog atau web site . Kita jadikan ia bahan sensasi untuk melariskan web site kita jua dengan harapan orang kata kita berani menegakkan kebenaran dan berani melampirkan fakta . Hanya kita yang mahu mempertahankan Islam dan jamaahnya sedang orang lain adalah pengkhianat yang perlu ditumpaskan .
Benarkah kita berjuang ? , kerana wawasan dan sesuatu gagasan pemikiran itu dilahirkan oleh pemimpin atau anggota jamaah yang kita tidak suka , maka kita tolak mentah - mentah . Lebih malang kita kasar dalam menolak dan kita lancang dalam berbicara . Langsung kita tidak hiraukan adab ikhtilaf sebaliknya apa yang kita inginkan ialah bagaimana kita nak menang dan pandangan kita yang diterima pakai .
Benarkah kita berjuang ? , kita sanggup mencantas sahabat seperjuangan dengan cara yang tidak bermoral agar dia jatuh dan kita yang naik jadi pemimpin . Kita melobi habis kawasan dan negeri bagi memastikan kita atau calun pemimpin yang kita suka mencapai kemenangan . Soal mampu atau tidak , soleh atau tidak bukan lagi menjadi ukuran . Ukuran tepat ialah dia mesti dari team kita .
Benarkah kita berjuang ? , wala' atau taat setia kita telah berbelah bahagi , bukan lagi kepada pimpinan jamaah tetapi di sana ada individu berpengaruh dan ia berada di luar jamaah yang sangat kita kagum karektornya . Sedang pimpinan kita sendiri dilihat kolot dan tidak hebat . Kita tidak berdiri teguh di belakang pimpinan kita sebaliknya kita teguh berdiri dan menyokong pemimpin dari luar jamaah kita sendiri .
Benarkah kita berjuang ? , hubungan kita hanya terhad kepada golongan dan team kita . Dakwah kita tidak melebar kepada semua golongan termasuklah non muslim .Kita hanya hebat dalam gelanggang kita sendiri . Kita orang PAS ceramah pasal PAS dalam markas PAS kepada orang PAS , habis tu bila Islam ni nak lePAS ?
Benarkah kita berjuang ? , peribadi kita tidak melambangkan inspirasi perjuangan .Kita malu sipu nak jelaskan dasar perjuangan kerana keterlaluan mahu menjaga hati . Suara Islam mahu diliberalkan atas alasan orang belum memahami Islam . Penampilan diri juga dinuetralkan agar tidak dianggap fundamental .
Benarkah kita berjuang ? , kita banyak ketawa dan hidup dalam kemewahan . Kita tidak mampu menyelami kesusahan dan kepayahan yang dihadapi oleh para murabitun jamaah yang ikhlas berjuang , jauh sekali untuk rakyat yang terhimpit . Gaya hidup hampir menyerupai musuh malah meluka perasaan anggota jamaah sendiri
Benarkah kita berjuang ? , ibadah kita kurang . Hubungan kita dengan Allah swt jauh . Gagal solat berjamaah dan membaca al quran pada kekerapan yang lebih berbanding orang awam . Kehalusan budi dan ketulusan hati tidak kita dimiliki . Ucapan kita menampakkan kesombongan dan tindakan kita tidak berhemah . Suka pandang rendah pada orang lain jauh sekali mahu menghormati mereka .
Benarkah kita berjuang ? , kadang - kadang kita pun keliru mengenai konsep kepimpinan jamaah kita sendiri . Kita sebut kepimpinan ulama' tetapi kita tidak beradab dengan ulama' . maki hamun ulama' dan menista mereka menjadi kalimah yang meniti di bibir kita tanpa rasa bersalah apalagi berdosa .
Benarkah kita berjuang ? , kerana kita pun tidak jelas matlamat dan hala tuju perjuangan . jamaah kita ni gerakan Islam ke ? atau parti politik semata ? Slogan perjuangan pun gagal kita hayati . Matlamat kita , dustur kita , landasan kita , ikutan kita , cita - cita kita tidak mendarah daging dalam diri kita . malang , sering kita ni cakap lain tetapi tindakan kita lain pula .
Benarkah kita berjuang ? , banyak sungguh dosa kita . Makin berjuang makin tambah dosa . Dosa mengumpat , dosa mengutuk , dosa salah sangka , dosa mencantas , dosa memfitnah , dosa menipu , dosa tidak taat kepada pimpinan , dosa tidak tunai amanah perjuangan , dosa dedah rahsia jamaah , dosa khianat kepada sahabat seperjuangan , dosa hipokrit , dosa melukakan hati anggota jamaah , dosa dedahkan aib pimpinan dan anggota jamaah , dosa mata , dosa tangan , dosa kaki , dosa telinga , dosa mulut , dosa hati , dosa otak , dosa .... , dosa .... , dosa .....dan dosa .....
Ya Allah ! benarkah kita ni berjuang ? atau kita selama ini hanya bermain dan menambah beban dosa dalam perjuangan buat diri kita sendiri .
hayya bina nu'min saah ! ayuh kita kita bersimpuh seketika untuk kita merenung [ introspection ] jauh ke dalam jiwa kita . Terlebih dulu kita buangkan segala alasan membela diri , sikap menyalahkan orang lain dan rasa diri dipihak benar . Sebaliknya cari alasan untuk menyalahkan diri agar kita insaf , jangan bela diri supaya dirasa diri kita juga perlu dihukum dan kumpulkan rasa bersalah itu atas diri kita sendiri agar kita tidak angkuh untuk mengakui kesilapan sendiri .
Sahabat ku semua , marilah kita bermuhasabah agar kita dekat dengan Allah swt dan kita segera diberikan nusrahNya . Insyaallah , muhasabah ini akan memulihkan hubungan kita yang retak , perjuangan kita yang tergugat , dan kedudukan kita yang kian jauh dari Allah swt .
Masih banyak item untuk dipersoalkan pada diri kita dengan mulakan pertanyaanbenarkah kita berjuang ? semoga kita diridhai oleh Allah swt .
Selamat berjuang sahabat ku !
Wahai orang yang beriman ! Apa yang telah berlaku kepada kamu ?
Apabila kamu diseru , agar turun ke medan untuk memperjuangkan agama Allah swt. tiba - tiba kamu memberatkan papan punggung kamu ke permukaan bumi [ malas ]
Kenapa jadi begitu ? adakah kerana kamu lebih sayang kepada kehidupan dunia berbanding kehidupan akhirat ?
Ketahuilah ! sesungguhnya kehidupan dunia yang kamu dambakan itu , berbanding akhirat yang telah dijanjikan oleh Allah swt. adalah sangat kecil nilainya disisi Allah swt .
Jika sekiranya kamu lengah untuk menunaikan amanah perjuangan , nescaya kamu akan diazab oleh Allah swt dengan azab yang sangat pedih .
Maksud Firman Allah swt dari surah at Taubah . Ayat : 38 - 39
Seseketika dalam mengharungi perjuangan ini , alangkah kita duduk sejenak untuk menganalisa atau bermuhasabah diri . Memandang jauh ke dalam jiwa dengan menyelaminya secara jujur dan telus terhadap diri sendiri . Lalu kita ajukan pada diri satu soalan , benarkah kita berjuang ?
Berjuang yang dimaksudkan di sini ialah bekerja gigih dengan segala upaya dan daya malah mengambil segala ruang dan peluang untuk menjulang kalimah Allah swt sehingga ia mengatasi ideologi ciptaan manusia , meskipun terpaksa berhadapan dengan tribulasi dan implikasi yang mengancam kepentingan diri .
Atas alasan dan tujuan tersebut , kita menyertai jamaah Islam ini bagi memastikan aspirasi perjuangan suci itu dapat kita laksanakan secara lebih berkesan . Persoalannya , benarkah kita berjuang ?
Benarkah kita berjuang ? , kalau hanya mengisi borang dan mendaftar diri sebagai anggota jamaah Islam tetapi gagal untuk komited [ iltizam ] dengan segala aktiviti amal jamaei yang dianjurkan oleh jamaah . Kita hanya mampu mentarbiyah tetapi tidak boleh ditarbiyah . Mampu mengarah tetapi tidak boleh diarah . Mampu menegur tetapi tidak boleh ditegur .
Benarkah kita berjuang ? , dengan hanya semata - mata kerap menghadhiri ceramah - ceramah umum tetapi liat untuk hadir dan menekuni program - program khusus seperti usrah , liqa fikri , tamrin , mukhayyam dan pelbagai aktiviti spiritual seperti qiamulail , al mathurat dan zikrullah . Program ceramah dilihat lebih penting sebab kita dapat publisiti sedang usrah ni hanya dihadhiri oleh 10 orang , tidak glamour langsung !
Benarkah kita berjuang ? , apabila kita selalu sahaja gagal melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang telah digalaskan ke atas pundak kita sebagai pimpinan jamaah walau dimana peringkat posisi kepimpinan kita . Mesyuarat sering tidak hadhir dan kalau pun hadhir hanya dengan kepala kosong . Lebih malang , ada mesyuarat dalam mesyuarat dan ada mesyuarat selepas mesyuarat .
Benarkah kita berjuang ? , sedang banyak masa kita habiskan untuk bersahaja dan mengelamun dalam mengimpi kemenangan . Hanya pandai mengomel dan mengkritik kesalahan anggota jamaah yang lain tetapi kita sendiri hanya mampu berdiri di tepian gelanggang . Kerja kita tidak beres tetapi nak ambil kerja orang lain . Kalut tidak bertempat .
Benarkah kita berjuang ? , seringkali kita mengabaikan hak ukhuwwah atau persaudaraan Islam sesama anggota . Cepat berburuk sangka malah sedikit berbeza pendapat kita terus menyerang pemikiran dan peribadinya seolah - seolah ia adalah musuh tradisi perjuangan kita . Kita rasa hanya kita sahaja yang hebat , berilmu dan berpengalaman . Pintar berhujjah dan berdebat . Kita pandang sahabat pun hanya dengan sebelah mata , penuh rasa benci . Senyum dan bersalam hanya untuk bermuka - muka .
Benarkah kita berjuang ? , suka sangat kita dedahkan rahsia jamaah . Setiap bilah dan patah perkataan yang dibincang dalam mesyuarat kita tulis dalam blog atau web site . Kita jadikan ia bahan sensasi untuk melariskan web site kita jua dengan harapan orang kata kita berani menegakkan kebenaran dan berani melampirkan fakta . Hanya kita yang mahu mempertahankan Islam dan jamaahnya sedang orang lain adalah pengkhianat yang perlu ditumpaskan .
Benarkah kita berjuang ? , kerana wawasan dan sesuatu gagasan pemikiran itu dilahirkan oleh pemimpin atau anggota jamaah yang kita tidak suka , maka kita tolak mentah - mentah . Lebih malang kita kasar dalam menolak dan kita lancang dalam berbicara . Langsung kita tidak hiraukan adab ikhtilaf sebaliknya apa yang kita inginkan ialah bagaimana kita nak menang dan pandangan kita yang diterima pakai .
Benarkah kita berjuang ? , kita sanggup mencantas sahabat seperjuangan dengan cara yang tidak bermoral agar dia jatuh dan kita yang naik jadi pemimpin . Kita melobi habis kawasan dan negeri bagi memastikan kita atau calun pemimpin yang kita suka mencapai kemenangan . Soal mampu atau tidak , soleh atau tidak bukan lagi menjadi ukuran . Ukuran tepat ialah dia mesti dari team kita .
Benarkah kita berjuang ? , wala' atau taat setia kita telah berbelah bahagi , bukan lagi kepada pimpinan jamaah tetapi di sana ada individu berpengaruh dan ia berada di luar jamaah yang sangat kita kagum karektornya . Sedang pimpinan kita sendiri dilihat kolot dan tidak hebat . Kita tidak berdiri teguh di belakang pimpinan kita sebaliknya kita teguh berdiri dan menyokong pemimpin dari luar jamaah kita sendiri .
Benarkah kita berjuang ? , hubungan kita hanya terhad kepada golongan dan team kita . Dakwah kita tidak melebar kepada semua golongan termasuklah non muslim .Kita hanya hebat dalam gelanggang kita sendiri . Kita orang PAS ceramah pasal PAS dalam markas PAS kepada orang PAS , habis tu bila Islam ni nak lePAS ?
Benarkah kita berjuang ? , peribadi kita tidak melambangkan inspirasi perjuangan .Kita malu sipu nak jelaskan dasar perjuangan kerana keterlaluan mahu menjaga hati . Suara Islam mahu diliberalkan atas alasan orang belum memahami Islam . Penampilan diri juga dinuetralkan agar tidak dianggap fundamental .
Benarkah kita berjuang ? , kita banyak ketawa dan hidup dalam kemewahan . Kita tidak mampu menyelami kesusahan dan kepayahan yang dihadapi oleh para murabitun jamaah yang ikhlas berjuang , jauh sekali untuk rakyat yang terhimpit . Gaya hidup hampir menyerupai musuh malah meluka perasaan anggota jamaah sendiri
Benarkah kita berjuang ? , ibadah kita kurang . Hubungan kita dengan Allah swt jauh . Gagal solat berjamaah dan membaca al quran pada kekerapan yang lebih berbanding orang awam . Kehalusan budi dan ketulusan hati tidak kita dimiliki . Ucapan kita menampakkan kesombongan dan tindakan kita tidak berhemah . Suka pandang rendah pada orang lain jauh sekali mahu menghormati mereka .
Benarkah kita berjuang ? , kadang - kadang kita pun keliru mengenai konsep kepimpinan jamaah kita sendiri . Kita sebut kepimpinan ulama' tetapi kita tidak beradab dengan ulama' . maki hamun ulama' dan menista mereka menjadi kalimah yang meniti di bibir kita tanpa rasa bersalah apalagi berdosa .
Benarkah kita berjuang ? , kerana kita pun tidak jelas matlamat dan hala tuju perjuangan . jamaah kita ni gerakan Islam ke ? atau parti politik semata ? Slogan perjuangan pun gagal kita hayati . Matlamat kita , dustur kita , landasan kita , ikutan kita , cita - cita kita tidak mendarah daging dalam diri kita . malang , sering kita ni cakap lain tetapi tindakan kita lain pula .
Benarkah kita berjuang ? , banyak sungguh dosa kita . Makin berjuang makin tambah dosa . Dosa mengumpat , dosa mengutuk , dosa salah sangka , dosa mencantas , dosa memfitnah , dosa menipu , dosa tidak taat kepada pimpinan , dosa tidak tunai amanah perjuangan , dosa dedah rahsia jamaah , dosa khianat kepada sahabat seperjuangan , dosa hipokrit , dosa melukakan hati anggota jamaah , dosa dedahkan aib pimpinan dan anggota jamaah , dosa mata , dosa tangan , dosa kaki , dosa telinga , dosa mulut , dosa hati , dosa otak , dosa .... , dosa .... , dosa .....dan dosa .....
Ya Allah ! benarkah kita ni berjuang ? atau kita selama ini hanya bermain dan menambah beban dosa dalam perjuangan buat diri kita sendiri .
hayya bina nu'min saah ! ayuh kita kita bersimpuh seketika untuk kita merenung [ introspection ] jauh ke dalam jiwa kita . Terlebih dulu kita buangkan segala alasan membela diri , sikap menyalahkan orang lain dan rasa diri dipihak benar . Sebaliknya cari alasan untuk menyalahkan diri agar kita insaf , jangan bela diri supaya dirasa diri kita juga perlu dihukum dan kumpulkan rasa bersalah itu atas diri kita sendiri agar kita tidak angkuh untuk mengakui kesilapan sendiri .
Sahabat ku semua , marilah kita bermuhasabah agar kita dekat dengan Allah swt dan kita segera diberikan nusrahNya . Insyaallah , muhasabah ini akan memulihkan hubungan kita yang retak , perjuangan kita yang tergugat , dan kedudukan kita yang kian jauh dari Allah swt .
Masih banyak item untuk dipersoalkan pada diri kita dengan mulakan pertanyaanbenarkah kita berjuang ? semoga kita diridhai oleh Allah swt .
Selamat berjuang sahabat ku !
Isnin, 31 Januari 2011
SEMANGAT RASULULLAH SAW
Segala puji bagi Allah Taala,pencipta sekalian alam.Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita nabi Muhammad s.a.w.,penghulu sekalian nabi dan rasul.Alhamdulillah,kita telah pun memasuki bulan Rabiul Awal iaitu bulan kelahiran Rasulullah saw.Bersempena bulan ini marilah kita sama-sama mengingati semula perjuangan baginda sehingga baginda sanggup menggadaikan dan mempertaruhkan nyawanya hanya semata-mata ingin melihat Islam tersebar dengan jayanya.Adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk mendidik diri dan keluarga kita supaya mencintai dan mengasihi Rasulullah saw sebagaimana sabdanya yang bermaksud yang bermaksud:"Didiklah anak-anak kamu dengan tiga perkara iaitu cintakan nabi kamu(Nabi Muhammad saw),dan ahli keluarganya serta membaca al-Quran."
Selain daripada itu,penulis kepada buku Fiqh Sirah iaitu Dr.Muhammad Sa'id Ramadhan al-Buti telah menyatakan bahawa menjadi satu kewajipan kepada kita untuk mempelajari sejarah perjalanan hidup Rasulullah saw dengan menyenaraikan beberapa tujuan iaitu:
1-Memahami peribadi nabi Muhammad saw menerusi penghidupan dan suasana kehidupan baginda sendiri.Ini bagi membuktikan bahawa nabi Muhammad saw bukan hanya seorang manusia yang mempunyai kebijaksanaan,malah baginda adalah Rasullullah yang menerima wahyu dan taufiq daripada Allah Taala.
2-Supaya manusia boleh mencontohi kehidupan Rasullullah saw yang unggul dalam segenap dan segi kehidupan supaya boleh dijadikan dasar-dasar hidup.
3-Mampu membantu manusia untuk memahami al-Quran dengan lebih mendalam.
4-Orang Islam dapat mengumpul seberapa banyak kebudayaan dan pengetahuan Islam yang sebenar.
5-Supaya dapat menjadi panduan kepada pendakwah,pendidik,pemimpin dan semua golongan dengan memahami kaedah dan methodogi yang digunapakai oleh baginda Rasulullah saw untuk menarik manusia kepada Islam.
Pada hari ini kita meninjau dan membuat kesimpulan,ramai dikalangan umat Islam yang melupakan atau melalaikan diri mereka daripada memahami perjuangan Rasulullah dan para sahabat baginda dalam menegakkan kalimah Allah.Anak-anak muda kita atau kita sendiri lebih mengetahui dan mengambil berat tentang kehidupan artis berbanding Kekasih kita nabi Muhammad saw.Alangkah malunya kita mengaku umat nabi Muhammad saw sedangkan kita tidak mengenalinya.Ingatlah adalah menjadi syarat bagi kita untuk dicintai oleh Allah
Rabu, 5 Januari 2011
SYARAT-SYARAT MELAKUKAN PERUBAHAN
Assalamualaikum.
Salam Maal Hijrah 1432 dan selamat menyambut tahun baru 2011 masihi.Saya percaya dan yakin saudara semua telahpun memulakan azam dan tekad yang baru untuk berubah.Atau mungkin kita masih terkial-kial melunaskan azam yang lalu yang belum kesampaian.Atau kita telah melupakan segala azam tersebut sehingga menjadi kubur yang tidak bernesan.Atau mungkin kita masih bergalumang dengan tingkahlaku yang buruk dan memalukan walaupun sudah berjuta kali bertekad dan berazam meninggalkan perbuatan keji tersebut.Aduh!Terasa pedih dan sakit sekali sekiranya kita hanya pandai bercakap,pandai bertekad atau pandai berniat tetapi tak pernah berusaha untuk merealisasikan segalanya sehingga mengundang kemurkaan Allah.Firman Allah Taala yang bermaksud:" Amat besar kebencian Allah sekiranya kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu melakukannya."(Surah Saff:3).
Justeru itu saya ingin mengajak saudara semua untuk melihat dan meneliti syarat-syarat bagi memastikan kejayaan dapat dikecapi dalam azam untuk kita berubah pada tahun ini.Syarat-syaratnya adal seperti berikut:
1-Niat
Perubahan yang kita ingin lakukan hendaklah berniat untuk mendapatkan keredhaan Allah Taala,bukan kerana manusia,bukan kerana pangkat dan harta.Setiap perbuatan yang dilakukan kerana Allah akan mendapat bantuan dan pertolongan Allah.Begitu juga perbuatan itu akan menjadi ibadah yang mendapat pahala dan keberkatannya.
Firman Allah Taala yang bermaksud:"Padahal mereka tidak disuruh melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepadanya."(al-Baiyinah:5)
2-Memastikan perubahan yang dilakukan itu tidak menyalahi syariat yang telah digariskan oleh Al-Quran dan Sunnah baginda Rasulullah s.a.w.
3-Perubahan ini hendaklah dilakukan dengan penuh istiqamah dan bersungguh-sungguh bukan hanya angan-angan kosong yang meniti dibibir tapi tak kesampaian.Rasulullah bersabda yang bermaksud:"Sesungguhnya Allah menyukai salah seorang daripada kamu yang melakukan kerja dengan tekun."
4-Berani melakukan dan melaksanakan perubahan iaitu kita bersedia menghadapi sebarang risiko ketika melakukan perubahan.Kita boleh menyingkap sejarah yang berlaku kepada Rasulullah s.aw. yang berani berhadapan dengan risiko dibenci oleh kaumnya,dipulau,dicaci dan dihina serta diancam untuk dibunuh hanya kerana mengajak kaumnya membuat perubahan daripada menyembah berhala kepada menyembah Allah yang Esa dan meniggalkan perbuatan keji kepada akhlak yang terpuji.
5-Banyakkan berdoa kepada Allah memohon pertolongan dan kekuatan daripadaNya kerana doa adalah senjata yang paling utama bagi orang-orang yang beriman.
Oleh yang demikian,apabila kita dapat memenuhi syarat-syarat berikut,mudah-mudahan dengan izin Allah kita berjaya merealisasikan azam untuk berubah kepada yang lebih baik dan direhaiNya.Semoga Allah mempermudahkan urusan kita dan menyempurnakannya dengan baik Insyaallah.Amin.
Salam Maal Hijrah 1432 dan selamat menyambut tahun baru 2011 masihi.Saya percaya dan yakin saudara semua telahpun memulakan azam dan tekad yang baru untuk berubah.Atau mungkin kita masih terkial-kial melunaskan azam yang lalu yang belum kesampaian.Atau kita telah melupakan segala azam tersebut sehingga menjadi kubur yang tidak bernesan.Atau mungkin kita masih bergalumang dengan tingkahlaku yang buruk dan memalukan walaupun sudah berjuta kali bertekad dan berazam meninggalkan perbuatan keji tersebut.Aduh!Terasa pedih dan sakit sekali sekiranya kita hanya pandai bercakap,pandai bertekad atau pandai berniat tetapi tak pernah berusaha untuk merealisasikan segalanya sehingga mengundang kemurkaan Allah.Firman Allah Taala yang bermaksud:" Amat besar kebencian Allah sekiranya kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu melakukannya."(Surah Saff:3).
Justeru itu saya ingin mengajak saudara semua untuk melihat dan meneliti syarat-syarat bagi memastikan kejayaan dapat dikecapi dalam azam untuk kita berubah pada tahun ini.Syarat-syaratnya adal seperti berikut:
1-Niat
Perubahan yang kita ingin lakukan hendaklah berniat untuk mendapatkan keredhaan Allah Taala,bukan kerana manusia,bukan kerana pangkat dan harta.Setiap perbuatan yang dilakukan kerana Allah akan mendapat bantuan dan pertolongan Allah.Begitu juga perbuatan itu akan menjadi ibadah yang mendapat pahala dan keberkatannya.
Firman Allah Taala yang bermaksud:"Padahal mereka tidak disuruh melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepadanya."(al-Baiyinah:5)
2-Memastikan perubahan yang dilakukan itu tidak menyalahi syariat yang telah digariskan oleh Al-Quran dan Sunnah baginda Rasulullah s.a.w.
3-Perubahan ini hendaklah dilakukan dengan penuh istiqamah dan bersungguh-sungguh bukan hanya angan-angan kosong yang meniti dibibir tapi tak kesampaian.Rasulullah bersabda yang bermaksud:"Sesungguhnya Allah menyukai salah seorang daripada kamu yang melakukan kerja dengan tekun."
4-Berani melakukan dan melaksanakan perubahan iaitu kita bersedia menghadapi sebarang risiko ketika melakukan perubahan.Kita boleh menyingkap sejarah yang berlaku kepada Rasulullah s.aw. yang berani berhadapan dengan risiko dibenci oleh kaumnya,dipulau,dicaci dan dihina serta diancam untuk dibunuh hanya kerana mengajak kaumnya membuat perubahan daripada menyembah berhala kepada menyembah Allah yang Esa dan meniggalkan perbuatan keji kepada akhlak yang terpuji.
5-Banyakkan berdoa kepada Allah memohon pertolongan dan kekuatan daripadaNya kerana doa adalah senjata yang paling utama bagi orang-orang yang beriman.
Oleh yang demikian,apabila kita dapat memenuhi syarat-syarat berikut,mudah-mudahan dengan izin Allah kita berjaya merealisasikan azam untuk berubah kepada yang lebih baik dan direhaiNya.Semoga Allah mempermudahkan urusan kita dan menyempurnakannya dengan baik Insyaallah.Amin.
Rabu, 20 Oktober 2010
SALAM AIDIL ADHA 1431
Salam Aidiladha 1431.
Assalamualaikum wrmt.wbrkth.
Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah.
Tidak lama lagi kita akan menyambut pula satu perayaan besar umat Islam iaitu ‘Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban .Apapun panggilan kepada perayaan ini tidak menjadi satu persoalan tetapi yang lebih penting daripada itu kita menyelami disebalik falsafah korban yang sepatutnya dihayati oleh setiap orang Islam dalam perayaan tersebut.
Sebelum kita menyingkap falsafah korban tersebut marilah kita memahami terlebih dahulu pengertian ibadah korban menurut Islam.Perkataan korban diambil daripada Bahasa Arab iaitu “ Qurban” yang membawa maksud menghampirkan diri atau mendekatkan diri iaitu segala bentuk ketaatan yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Perkataan Qurban adalah sinonim dengan perkataan “al-Udhhiyah” yang bermaksud “sembelihan”. Dari segi syara’ pula, ia memberikan pengertian “menyembelih binatang yang dikhususkan dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah yang dilakukan pada waktu yang tertentu”.
Ibadah korban dilakukan untuk menunjukkan tanda kesyukuran hamba kepada Allah di atas segala nikmatnya, dipanjangkan umur olehNya, kesejahteraan akal fikiran dan agama sebagai ikutan dan panduan.Ini adalah penghayatan kepada peristiwa Nabi Ibrahim a.s ketika hendak menyembelih anaknya Ismail yang telah diadaptasikan semula oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. dalam syariat baginda.
Pensyariatan ibadah korban ini telah dijelaskan oleh Allah (s.w.t) didalam firmanNya dalam surah al-Kauthar(ayat-2) yang bermaksud: “Maka dirikanlah solat kerana tuhanmu semata-mata dan berkorbanlah(sebagai bersyukur)”.Kalimah “dan berkorbanlah atau wanhar” dalam ayat ini boleh diertikan dengan sembelihan yang dilakukan selepas solat Hari Raya Aidil Adha. Didalam ayat ini, perintah untuk melakukan korban diterangkan secara berturut selepas perintah sembahyang. Ini menunjukkan betapa pentingnya ibadah korban sehingga Allah memilih untuk meletakkannya seiring dengan kewajiban sembahyang. Perkara ini dikuatkan lagi dengan munajat Nabi Ibrahim yang diceritakan oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud, “ Sesungguhnya solatku, sembelihanku, hidupku serta matiku hanyalah untuk Allah tuhan semesta alam”. ( al-An’am : 163)
Pensyariatan mengenai ibadah korban tersebut mempunyai falsafahnya yang tersendiri iaitu
1)Bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan mengalirkan darah melalui ibadah tersebut. Konsep korban yang dijelaskan oleh syariat jika dilihat secara terperinci mempunyai beberapa rahsianya yang tersendiri yang tidak dapat dinilai melalui penglihatan mata kasar.Konsep taat dan ubbudiyah yang dijelaskan dalam ibadah korban ini hanyalah sebagai salah satu daripada hakikat memperhambakan diri kepada Allah kerana konsep ini jika dihayati adalah mencakupi seluruh syariat itu sebenarnya. Islam sebagai agama yang agung diatas muka bumi ini senantiasa menganjurkan umatnya untuk berkorban ke jalan Allah tanpa mengira waktu senang atau susahnya.
Apa yang penting seseorang itu mestilah bersiap sedia untuk berkorban dengan seluruh dirinya dan jiwa raganya sepertimana firman Allah yang bermaksud “ Berjuanglah kamu dengan harta dan dirimu (jiwa raga ) kejalan Allah, itu yang paling baik untuk kamu kalau kamu mengetahui” ( al-Taubah: 41). Ayat ini memerintahkan kepada kita untuk berjihad kepada Allah melalui dua cara iaitu melalui diri dan juga melalui harta. Jadi ibadah korban ini juga termasuk didalam ibadah yang berteraskan kepada harta yang memerlukan kepada kemampuan dari segi kewangan untuk melaksanakannya.Oleh itu saranan ini juga adalah untuk mengikis sifat bakhil dan kedekut yang ada pada jiwa seseorang dan melatihnya supaya ikhlas dalam melakukan sesuatu ibadah.
2)Selain daripada itu ibadah korban juga melatih diri dalam melahirkan individu yang berani. Tanpa keberanian sesuatu ibadah dan tuntutan Ilahi yang berbentuk pencegahan sudah pasti tidak akan terlaksana. Keberanian ini diaplikasikan di dalam ibadah tersebut dimana orang yang melakukan ibadah korban tersebut disunatkan untuk menyembelih sendiri binatang yang dikorbankannya dan jika ini tidak dapat dilakukan maka disunatkan juga untuk dia melihat dengan mata kepalanya sendiri darah yang mengalir keluar daripada binatang tersebut. Keberanian ini jika dilihat bukannya tertumpu kepada ibadah ini sahaja tetapi terdapat juga dalam ibadah-ibadah lain seperti berjihad di medan peperangan yang memerlukan kepada keberanian untuk memacu kuda, bermain senjata, memanah dan sebagainya.
3)Konsep kerjasama juga dititikberatkan dalam pensyariatan tersebut dimana ianya didapati melalui kerjasama semasa melakukan penyembelihan binatang korban tersebut. Kerjasama masyarakat yang menjadi ritual masyarakat Islam sebenarnya menjadi asas kepada mewujudkan masyarakat yang sihat dan saling bermuafakat dalam gerak kerja sama ada berkerjasama dalam melakukan perkara al-Ma’ruf atau mencegah daripada melakukan perkara yang mungkar.
4)Konsep lain yang juga diterapkan disini adalah mengenai hakikat perkongsian yang diterapkan melalui perkongsian tujuh bahagian binatang yang boleh dikorbankan. Pengkongsian yang dianjurkan oleh Islam itu bukannya sekadar berkongsi semata-mata dalam satu bahagian daripada tujuh bahagian bahkan menekankan kepada perkongsian tentang cara pengagihan supaya tidak berlaku ketidak adilan dan berat sebelah dalam mengagihkan daging binatang sembelihan. Persepakatan dalam ibadah ini juga nantinya akan melahirkan sifat toleransi dalam masyarakat dimana seseorang dalam bahagiannya akan bertolak ansur dengan yang lainnya dan meredhai antara satu sama lain tanpa mempertikaikan tentang banyak atau kurangnya bahagian yang diterima.
Kesimpulannya amalan korban tersebut bukannya untuk melahirkan manusia yang mementingkan diri sendiri,ego dan sebagainya tetapi adalah untuk mewujudkan ikatan ukhuwwah dan menjalin kerjasama antara masyarakat setempat untuk melahirkan ummah yang utuh demi kepentingan agama yang dicintai.Diakhirnya marilah kita sama-sama bertanya kepada diri kita masing-masing iaitu sejauhmanakah kita bersedia mengorbankan sesuatu kepentingan kita untuk menjaga dan mempertahankan agama ini?Pernahkah kita korbankan harta atau masa atau keluarga atau jauh sekali nyawa kita untuk Islam yang tercinta?Tepuklah dada tanyalah Iman.Selamat menyambut Aidiladha dan selamat mendapat haji yang Mabrur kepada bakal-bakal haji kita.Wallahualam.
Assalamualaikum wrmt.wbrkth.
Muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah.
Tidak lama lagi kita akan menyambut pula satu perayaan besar umat Islam iaitu ‘Hari Raya Aidiladha atau Hari Raya Korban .Apapun panggilan kepada perayaan ini tidak menjadi satu persoalan tetapi yang lebih penting daripada itu kita menyelami disebalik falsafah korban yang sepatutnya dihayati oleh setiap orang Islam dalam perayaan tersebut.
Sebelum kita menyingkap falsafah korban tersebut marilah kita memahami terlebih dahulu pengertian ibadah korban menurut Islam.Perkataan korban diambil daripada Bahasa Arab iaitu “ Qurban” yang membawa maksud menghampirkan diri atau mendekatkan diri iaitu segala bentuk ketaatan yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Perkataan Qurban adalah sinonim dengan perkataan “al-Udhhiyah” yang bermaksud “sembelihan”. Dari segi syara’ pula, ia memberikan pengertian “menyembelih binatang yang dikhususkan dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah yang dilakukan pada waktu yang tertentu”.
Ibadah korban dilakukan untuk menunjukkan tanda kesyukuran hamba kepada Allah di atas segala nikmatnya, dipanjangkan umur olehNya, kesejahteraan akal fikiran dan agama sebagai ikutan dan panduan.Ini adalah penghayatan kepada peristiwa Nabi Ibrahim a.s ketika hendak menyembelih anaknya Ismail yang telah diadaptasikan semula oleh junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. dalam syariat baginda.
Pensyariatan ibadah korban ini telah dijelaskan oleh Allah (s.w.t) didalam firmanNya dalam surah al-Kauthar(ayat-2) yang bermaksud: “Maka dirikanlah solat kerana tuhanmu semata-mata dan berkorbanlah(sebagai bersyukur)”.Kalimah “dan berkorbanlah atau wanhar” dalam ayat ini boleh diertikan dengan sembelihan yang dilakukan selepas solat Hari Raya Aidil Adha. Didalam ayat ini, perintah untuk melakukan korban diterangkan secara berturut selepas perintah sembahyang. Ini menunjukkan betapa pentingnya ibadah korban sehingga Allah memilih untuk meletakkannya seiring dengan kewajiban sembahyang. Perkara ini dikuatkan lagi dengan munajat Nabi Ibrahim yang diceritakan oleh Allah dalam firmanNya yang bermaksud, “ Sesungguhnya solatku, sembelihanku, hidupku serta matiku hanyalah untuk Allah tuhan semesta alam”. ( al-An’am : 163)
Pensyariatan mengenai ibadah korban tersebut mempunyai falsafahnya yang tersendiri iaitu
1)Bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan mengalirkan darah melalui ibadah tersebut. Konsep korban yang dijelaskan oleh syariat jika dilihat secara terperinci mempunyai beberapa rahsianya yang tersendiri yang tidak dapat dinilai melalui penglihatan mata kasar.Konsep taat dan ubbudiyah yang dijelaskan dalam ibadah korban ini hanyalah sebagai salah satu daripada hakikat memperhambakan diri kepada Allah kerana konsep ini jika dihayati adalah mencakupi seluruh syariat itu sebenarnya. Islam sebagai agama yang agung diatas muka bumi ini senantiasa menganjurkan umatnya untuk berkorban ke jalan Allah tanpa mengira waktu senang atau susahnya.
Apa yang penting seseorang itu mestilah bersiap sedia untuk berkorban dengan seluruh dirinya dan jiwa raganya sepertimana firman Allah yang bermaksud “ Berjuanglah kamu dengan harta dan dirimu (jiwa raga ) kejalan Allah, itu yang paling baik untuk kamu kalau kamu mengetahui” ( al-Taubah: 41). Ayat ini memerintahkan kepada kita untuk berjihad kepada Allah melalui dua cara iaitu melalui diri dan juga melalui harta. Jadi ibadah korban ini juga termasuk didalam ibadah yang berteraskan kepada harta yang memerlukan kepada kemampuan dari segi kewangan untuk melaksanakannya.Oleh itu saranan ini juga adalah untuk mengikis sifat bakhil dan kedekut yang ada pada jiwa seseorang dan melatihnya supaya ikhlas dalam melakukan sesuatu ibadah.
2)Selain daripada itu ibadah korban juga melatih diri dalam melahirkan individu yang berani. Tanpa keberanian sesuatu ibadah dan tuntutan Ilahi yang berbentuk pencegahan sudah pasti tidak akan terlaksana. Keberanian ini diaplikasikan di dalam ibadah tersebut dimana orang yang melakukan ibadah korban tersebut disunatkan untuk menyembelih sendiri binatang yang dikorbankannya dan jika ini tidak dapat dilakukan maka disunatkan juga untuk dia melihat dengan mata kepalanya sendiri darah yang mengalir keluar daripada binatang tersebut. Keberanian ini jika dilihat bukannya tertumpu kepada ibadah ini sahaja tetapi terdapat juga dalam ibadah-ibadah lain seperti berjihad di medan peperangan yang memerlukan kepada keberanian untuk memacu kuda, bermain senjata, memanah dan sebagainya.
3)Konsep kerjasama juga dititikberatkan dalam pensyariatan tersebut dimana ianya didapati melalui kerjasama semasa melakukan penyembelihan binatang korban tersebut. Kerjasama masyarakat yang menjadi ritual masyarakat Islam sebenarnya menjadi asas kepada mewujudkan masyarakat yang sihat dan saling bermuafakat dalam gerak kerja sama ada berkerjasama dalam melakukan perkara al-Ma’ruf atau mencegah daripada melakukan perkara yang mungkar.
4)Konsep lain yang juga diterapkan disini adalah mengenai hakikat perkongsian yang diterapkan melalui perkongsian tujuh bahagian binatang yang boleh dikorbankan. Pengkongsian yang dianjurkan oleh Islam itu bukannya sekadar berkongsi semata-mata dalam satu bahagian daripada tujuh bahagian bahkan menekankan kepada perkongsian tentang cara pengagihan supaya tidak berlaku ketidak adilan dan berat sebelah dalam mengagihkan daging binatang sembelihan. Persepakatan dalam ibadah ini juga nantinya akan melahirkan sifat toleransi dalam masyarakat dimana seseorang dalam bahagiannya akan bertolak ansur dengan yang lainnya dan meredhai antara satu sama lain tanpa mempertikaikan tentang banyak atau kurangnya bahagian yang diterima.
Kesimpulannya amalan korban tersebut bukannya untuk melahirkan manusia yang mementingkan diri sendiri,ego dan sebagainya tetapi adalah untuk mewujudkan ikatan ukhuwwah dan menjalin kerjasama antara masyarakat setempat untuk melahirkan ummah yang utuh demi kepentingan agama yang dicintai.Diakhirnya marilah kita sama-sama bertanya kepada diri kita masing-masing iaitu sejauhmanakah kita bersedia mengorbankan sesuatu kepentingan kita untuk menjaga dan mempertahankan agama ini?Pernahkah kita korbankan harta atau masa atau keluarga atau jauh sekali nyawa kita untuk Islam yang tercinta?Tepuklah dada tanyalah Iman.Selamat menyambut Aidiladha dan selamat mendapat haji yang Mabrur kepada bakal-bakal haji kita.Wallahualam.
Khamis, 30 September 2010
Menangislah.......
Dalam sebuah hadis rwyt al-Barra` dlm al-Tarikh olh al-Bukhari ketika Nabi saw melalui sebuah kawasan dgn para sahabat kelihatanlah di situ sekumpulan manusia sedang berkumpul, lalu Nabi saw merapati mereka lantas bertanya, apakah yg sedang dilakukan, jwapannya ialah mereka sedang menggali kubur utk si mati.Nabi saw telah mendekatkan diri ke sambil melutut di tempat kubur itu digali, dan ternyata baginda mula menangis.Pesan yg terbit drp mulut baginda saw adalah : Wahai saudara2ku, untuk perkara ini, buatlah persiapan ! ( Rwyt al-Bukhari dlm al-Tarikh )
Abu Bakar r.a seperti yg diriwayatkan oleh al-Bukhari & Muslim amat kuat menangis, hinggakan dlm solat apabil beliau menjadi imam, amat payah baginya meneruskan bacaan kerana orang sepertinya amat memahami tuntutan ayat, dan maksud di sebaliknya.Oleh itu beliau menjadi amat takut apabila membaca ayat-ayat tentang amaran daripada Allah dan peringatanNya.Demikian pula Umar al-Faruq r.a, seperti yg dilaporkan dlm sebuah hadis riwayat al-Bukhari secara mu'allaq dlm bab al-Azan drp Abdullah bin Syaddad, maksudnya apabila beliau menjadi imam lalu sampai pd ayat ke 86 surah Yusuf yg bermaksud : (Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya) , beliau menangis hinggakan suaranya didengari oleh makmum pd saf yg terakhir .Jangan pula kita sangka saf mereka ni pendek macam saf solat kita pd hari ni !
Usman bin Affan juga terkemuka dgn tabiat kuat menangis, sebagai contohnya apabila berada di perkuburan beliau akan menangis hinggakan basah janggutnya seraya berkata yg bermaksud : "RasululLah saw bersabda yg bermaksud, kubur adalah tempat persinggahan yg pertama drp kehidupan akhirat, jika seseorang selamat di situ maka apa yang sesudahnya mudah baginya , sebaliknya jika di situ dia sudah tidak selamat, selepasnya akan menjadi lebih payah baginya ( rwyt al-Tirmizi, sahih )
Abdurrahman b Auf, sahabat yg terkemuka sebagai hartawan yg unggul pernah dihidangkan utknya makanan.Tidak semena-mena beliau menangis.Apabila ditanyakan kpdnya sebab tangisannya, jawapan beliau adalah aku teringat akan sahabat kita Mus'ab bin Umair yg telah mati sbelum kita sebagai syahid.Dia ternyata lebih baik drp ku.Walaupun demikian apabila dia terkorban dlm perang uhud itu tiada kain kapan yg cukup untuk menutupinya, apabila ditutup kepalanya kedua kakinya akan terdedah dan apabila ditutupi kakinya wajahnya akan terdedah...Aku bimbang segala nikmat dunia yg dianugerahkan ini merupakan suatu yg telah disegerakan oleh Allah utk dunia kita...dan diakhirat kelak, kita tidak akan memperolehi lagi nikmat2 ...Lalu semua yg hadir menangis bersama2 dgnnya. ( Rwyt Muslim )
Abu Bakar r.a seperti yg diriwayatkan oleh al-Bukhari & Muslim amat kuat menangis, hinggakan dlm solat apabil beliau menjadi imam, amat payah baginya meneruskan bacaan kerana orang sepertinya amat memahami tuntutan ayat, dan maksud di sebaliknya.Oleh itu beliau menjadi amat takut apabila membaca ayat-ayat tentang amaran daripada Allah dan peringatanNya.Demikian pula Umar al-Faruq r.a, seperti yg dilaporkan dlm sebuah hadis riwayat al-Bukhari secara mu'allaq dlm bab al-Azan drp Abdullah bin Syaddad, maksudnya apabila beliau menjadi imam lalu sampai pd ayat ke 86 surah Yusuf yg bermaksud : (Nabi Yaakub) menjawab: "Sesungguhnya aku hanyalah mengadukan kesusahan dan dukacitaku kepada Allah dan aku mengetahui (dengan perantaraan wahyu) dari Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya) , beliau menangis hinggakan suaranya didengari oleh makmum pd saf yg terakhir .Jangan pula kita sangka saf mereka ni pendek macam saf solat kita pd hari ni !
Usman bin Affan juga terkemuka dgn tabiat kuat menangis, sebagai contohnya apabila berada di perkuburan beliau akan menangis hinggakan basah janggutnya seraya berkata yg bermaksud : "RasululLah saw bersabda yg bermaksud, kubur adalah tempat persinggahan yg pertama drp kehidupan akhirat, jika seseorang selamat di situ maka apa yang sesudahnya mudah baginya , sebaliknya jika di situ dia sudah tidak selamat, selepasnya akan menjadi lebih payah baginya ( rwyt al-Tirmizi, sahih )
Abdurrahman b Auf, sahabat yg terkemuka sebagai hartawan yg unggul pernah dihidangkan utknya makanan.Tidak semena-mena beliau menangis.Apabila ditanyakan kpdnya sebab tangisannya, jawapan beliau adalah aku teringat akan sahabat kita Mus'ab bin Umair yg telah mati sbelum kita sebagai syahid.Dia ternyata lebih baik drp ku.Walaupun demikian apabila dia terkorban dlm perang uhud itu tiada kain kapan yg cukup untuk menutupinya, apabila ditutup kepalanya kedua kakinya akan terdedah dan apabila ditutupi kakinya wajahnya akan terdedah...Aku bimbang segala nikmat dunia yg dianugerahkan ini merupakan suatu yg telah disegerakan oleh Allah utk dunia kita...dan diakhirat kelak, kita tidak akan memperolehi lagi nikmat2 ...Lalu semua yg hadir menangis bersama2 dgnnya. ( Rwyt Muslim )
Apabil belajar ttg hadis2 seperti ini drp guru2 kami, antara al-Muhaddis al-Marhum al-Syikh Walied al-'Ani al-Hasani , barulah kami memahami bahawa tangisan adalah disebabkan rasa kebersalahan dlm diri kerana dosa .Ia berpunca daripada ilmu yg mantap dan pengetahuan terhadap tanggungjawab kita terhadap Allah yg belum dipenuhi.Juga disebbkan pergaulan kita dgn orang2 salih srta pengajaran yg diambil krn interaksi dgn merela.Harus ingat hati yg tak menangis terhadap kelemahan diri merupakan satu tanda penyakit hati sudah menimpa kita...atau dlm perkataan lain krn ia sudah keras...bimbanglah jika ia mati...
daripada:ustaz Zahazan
Langgan:
Catatan (Atom)